Mondiale scheepvaart staat voor een grote crisis

Sinds de mondiale scheepvaart een piek bereikte tijdens de Covid-pandemie, heeft A.P. Moller-Maersk gewaarschuwd voor een zware terugval op de markt voor containervervoer.

Goldman Sachs voorspelt nu op zijn beurt een langere en potentieel zware neergang voor de scheepvaartsector, een dip die wel eens veel erger zou kunnen zijn dan tot dusver werd aangenomen.

“Wij zijn van mening dat de marktverwachtingen nog steeds te positief zijn wat betreft de diepte en de duur van de komende recessie in de scheepvaart”, zei Goldman-analist Patrick Creuset.

Creuset zei dat zijn fundamentele visie op de sector is dat de vrachttarieven en de inkomsten van de bedrijven actief in de sector moeten blijven dalen. Deze reductie is noodzakelijk totdat er voldoende financiële druk is om de dure tonnage geleidelijk te zien verdwijnen.

“Zelfs na een verdere daling van de tarieven in de afgelopen weken zien we nog geen teken van bewustwording: de leveringen van nieuwe schepen bedragen ongeveer 1% van de mondiale vloot per maand, wat zeer veel is. In november zal de actieve capaciteit opnieuw aanzienlijk toenemen ten opzichte van oktober. Een situatie die op termijn onhoudbaar is.”

Creuset identificeerde twee belangrijke verschillen in vergelijking met eerdere bearmarkten, die zouden kunnen resulteren in een sterkere daling van de EBIT-marges:

De balansen van de sector waren vroeger loodzwaar, waardoor de cashburn niet lang kon worden volgehouden, terwijl de meeste maatschappijen deze keer miljarden dollars aan contant geld aanhouden; ze zijn met andere woorden beter bestand tegen een crisis.

De erosie van de alliantiestructuren betekent dat vervoerders gestimuleerd worden om ervoor te zorgen dat hun netwerk groot en sterk genoeg is om potentieel op eigen kracht diensten te kunnen leveren. De sector is met andere woorden sterker dan enkele jaren geleden.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *