De scheepvaartgigant
A.P. Moller-Maersk A/S kondigde aan meer dan 10.000 banen te elimineren vanwege
dalende containertarieven en een afnemende vraag in de wereldwijde
scheepvaartindustrie. De crisis in de sector zou tot 2026 kunnen duren. Het management
van A.P. Moller-Maersk A/S handhaafde echter zijn guidance voor het volledige
jaar aan de onderkant van de eerder vermelde doelstelling.
“Als je naar het orderboek
kijkt en naar wat er in de komende jaren zal komen, denk ik dat we ons
waarschijnlijk aan twee tot drie zeer zwakke jaren mogen verwacht,”
vertelde Chief Executive Officer Vincent Clerc aan Bloomberg TV’s Mark Cudmore
en Tom Mackenzie.
Maersk, dat ongeveer
17% van de wereldwijde containerhandel regelt, begon zijn personeelsbestand te
verminderen vanaf een niveau van 110.000 in januari en dat bestand zal tegen
het einde van het jaar lager zijn dan 100.000. Wat zal resulteren in een
kostenbesparing van $ 600 miljoen. Clerc zei dat ongeveer 6.500 posities al
zijn geëlimineerd.
Maersk wordt beschouwd
als een barometer van de wereldwijde handel. Containegroepen zien de winst
dalen na recordwinsten in de periode 2021-22 wanneer de vraag naar
consumentengoederen tijdens Covid toenam.
Volgens de World
Container Index en de Baltic Dry Index zijn de wereldwijde verzendkosten van
belangrijke routes al met 75% -85% gedaald vanaf hun pieken opgetekend in 2021.
“Onze branche
wordt geconfronteerd met een nieuw normaal en met prijzen terug in lijn met de
historische niveaus. Gecombineerd met inflatoire druk op onze
kostenbasis,” zei Clerc in een bericht van het bedrijf, “Sinds de
zomer hebben we overcapaciteit in de meeste regio’s gezien met prijsdalingen
tot gevolg.”