A.P. Moller-Maersk A/S schrapt meer 10.000 banen tegen achtergrond van verzwakkende wereldeconomie

De scheepvaartgigant A.P. Moller-Maersk A/S kondigde aan meer dan 10.000 banen te elimineren vanwege dalende containertarieven en een afnemende vraag in de wereldwijde scheepvaartindustrie. De crisis in de sector zou tot 2026 kunnen duren. Het management van A.P. Moller-Maersk A/S handhaafde echter zijn guidance voor het volledige jaar aan de onderkant van de eerder vermelde doelstelling.

“Als je naar het orderboek kijkt en naar wat er in de komende jaren zal komen, denk ik dat we ons waarschijnlijk aan twee tot drie zeer zwakke jaren mogen verwacht,” vertelde Chief Executive Officer Vincent Clerc aan Bloomberg TV’s Mark Cudmore en Tom Mackenzie.

Maersk, dat ongeveer 17% van de wereldwijde containerhandel regelt, begon zijn personeelsbestand te verminderen vanaf een niveau van 110.000 in januari en dat bestand zal tegen het einde van het jaar lager zijn dan 100.000. Wat zal resulteren in een kostenbesparing van $ 600 miljoen. Clerc zei dat ongeveer 6.500 posities al zijn geëlimineerd.

Maersk wordt beschouwd als een barometer van de wereldwijde handel. Containegroepen zien de winst dalen na recordwinsten in de periode 2021-22 wanneer de vraag naar consumentengoederen tijdens Covid toenam.

Volgens de World Container Index en de Baltic Dry Index zijn de wereldwijde verzendkosten van belangrijke routes al met 75% -85% gedaald vanaf hun pieken opgetekend in 2021.

“Onze branche wordt geconfronteerd met een nieuw normaal en met prijzen terug in lijn met de historische niveaus. Gecombineerd met inflatoire druk op onze kostenbasis,” zei Clerc in een bericht van het bedrijf, “Sinds de zomer hebben we overcapaciteit in de meeste regio’s gezien met prijsdalingen tot gevolg.”

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *