De stijging van de prijzen
voor het zeevrachtverkeer en de inflatie-impact ervan hangen af van de duur van
de gedwongen omleiding van schepen in de Rode Zee en de tijdsduur waarin de verladers
gedwongen zijn de hogere vrachtkosten betalen. CEO’s uit de logistieke sector zeiden
op CNBC dat zodra de tijdlijn de grens van één maand bereikt, de inflatoire
druk voelbaar zal zijn in de toeleveringsketen en uiteindelijk op
consumentenniveau.
CNBC meldde eerder dat
MSC, de grootste oceaanvervoerder ter wereld, de eerste oceaanvervoerder was
die de tarieven vanuit India met 30-40% verhoogde.
“Hoe dan ook is de prijssprong
in het transport van India naar de USEC (U.S. East Coast) van ongeveer $2.000
per container van 40 voet naar $7.000 per container van 40 voet in slechts 30
dagen tijd hoe dan ook verontrustend. ”, aldus Alan Baer, CEO van OL USA. “Is
deze tariefverhoging echt het niveau dat nodig is om de kosten van de langere
reisweg terug te verdienen, of profiteren ze eenvoudigweg van een ongelukkige
situatie voor de hele wereldgemeenschap?”
Baer zei dat verladers
stabiele prijzen en levendige economieën nodig hebben om vraag te genereren.
MSC reageerde niet onmiddellijk op een verzoek van CNBC om commentaar op haar
tariefverhogingen. Traditioneel gaan zeevervoerders niet verder in op de informatie
die in hun klantenadviezen wordt vrijgegeven.
CEO’s van de logistiek
die met CNBC hebben gesproken, zeggen dat ze meer transparantie willen over de
kostenstijgingen, aangezien de zeevervoerders niet langer de tol van
$500.000-$600.000 betalen om door het Suezkanaal te varen, maar toch hun tarieven
verhogen.
Detailhandelaren van de
American Apparel and Footwear Association houden de situatie in de Rode Zee
nauwlettend in de gaten en dringen aan op de volledige en onmiddellijke inzet
van Operatie Prosperity Guardian om de bescherming van de vitale waterweg te
garanderen.
“Aangezien 98% van de
kleding in de VS wordt geïmporteerd, is het absoluut essentieel om veilig en
betaalbaar transport te hebben”, zegt Steve Lamar, CEO van AAFA.
Hij verwees naar de
obstructie van het Suezkanaal in 2021 als voorbeeld van hoe elke verstoring van
de handelspoort onmiddellijke gevolgen heeft voor de levering en kosten van
goederen.
Daniel Maffei,
voorzitter van de Federale Maritieme Commissie, vertelde eerder deze week aan
CNBC dat het de situatie in de gaten houdt en zich bewust is van de zorgen van
verladers.
Jon Gold,
vice-president van supply chain en douanebeleid voor de National Retail
Federation, zei dat haar leden blijven samenwerken met oceaancarrierpartners om
de situatie in de Rode Zee en het Suezkanaal aan te pakken.
“Deze verstoringen
verlengen de transittijden voor retailers met twee of meer weken, wat
resulteert in hogere tarieven”, aldus Gold. “Nu de toeleveringsketens weer
beginnen te normaliseren, kan de extra druk van deze extra kosten en
vertragingen een aanzienlijke impact hebben.”