Inflatie kan opnieuw stijgen wanneer problemen rond scheepvaart in de Rode Zee blijven aanhouden

De stijging van de prijzen voor het zeevrachtverkeer en de inflatie-impact ervan hangen af van de duur van de gedwongen omleiding van schepen in de Rode Zee en de tijdsduur waarin de verladers gedwongen zijn de hogere vrachtkosten betalen. CEO’s uit de logistieke sector zeiden op CNBC dat zodra de tijdlijn de grens van één maand bereikt, de inflatoire druk voelbaar zal zijn in de toeleveringsketen en uiteindelijk op consumentenniveau.

CNBC meldde eerder dat MSC, de grootste oceaanvervoerder ter wereld, de eerste oceaanvervoerder was die de tarieven vanuit India met 30-40% verhoogde.

“Hoe dan ook is de prijssprong in het transport van India naar de USEC (U.S. East Coast) van ongeveer $2.000 per container van 40 voet naar $7.000 per container van 40 voet in slechts 30 dagen tijd hoe dan ook verontrustend. ”, aldus Alan Baer, CEO van OL USA. “Is deze tariefverhoging echt het niveau dat nodig is om de kosten van de langere reisweg terug te verdienen, of profiteren ze eenvoudigweg van een ongelukkige situatie voor de hele wereldgemeenschap?”

Baer zei dat verladers stabiele prijzen en levendige economieën nodig hebben om vraag te genereren. MSC reageerde niet onmiddellijk op een verzoek van CNBC om commentaar op haar tariefverhogingen. Traditioneel gaan zeevervoerders niet verder in op de informatie die in hun klantenadviezen wordt vrijgegeven.

CEO’s van de logistiek die met CNBC hebben gesproken, zeggen dat ze meer transparantie willen over de kostenstijgingen, aangezien de zeevervoerders niet langer de tol van $500.000-$600.000 betalen om door het Suezkanaal te varen, maar toch hun tarieven verhogen.

Detailhandelaren van de American Apparel and Footwear Association houden de situatie in de Rode Zee nauwlettend in de gaten en dringen aan op de volledige en onmiddellijke inzet van Operatie Prosperity Guardian om de bescherming van de vitale waterweg te garanderen.

“Aangezien 98% van de kleding in de VS wordt geïmporteerd, is het absoluut essentieel om veilig en betaalbaar transport te hebben”, zegt Steve Lamar, CEO van AAFA.

Hij verwees naar de obstructie van het Suezkanaal in 2021 als voorbeeld van hoe elke verstoring van de handelspoort onmiddellijke gevolgen heeft voor de levering en kosten van goederen.

Daniel Maffei, voorzitter van de Federale Maritieme Commissie, vertelde eerder deze week aan CNBC dat het de situatie in de gaten houdt en zich bewust is van de zorgen van verladers.

Jon Gold, vice-president van supply chain en douanebeleid voor de National Retail Federation, zei dat haar leden blijven samenwerken met oceaancarrierpartners om de situatie in de Rode Zee en het Suezkanaal aan te pakken.

“Deze verstoringen verlengen de transittijden voor retailers met twee of meer weken, wat resulteert in hogere tarieven”, aldus Gold. “Nu de toeleveringsketens weer beginnen te normaliseren, kan de extra druk van deze extra kosten en vertragingen een aanzienlijke impact hebben.”

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *