De problemen in de Rode
Zee met de Houthi-rebellen kunnen grote gevolgen hebben voor het wereldwijd transport
en dat niet alleen voor het vervoer over water.
Amerikaanse verladers
hebben verschillende opties voor oceaanroutes, maar Europese verladers niet.
Europa is sterk afhankelijk van de Suez. De omleiding voor Europees transport
heeft een langere transittijd dan de Verenigde Staten en als gevolg daarvan
kijken Europese verladers naar de lucht om hun producten te verplaatsen.
De dagtarieven van Air
Index voor zendingen van China naar Noord-Europa zijn sinds eind november fors
gestegen. Judah Levine, hoofd onderzoek van Freightos, zei daarover het
volgende: “Vorige week zijn die tarieven met 13% gestegen van $3,95/kg naar
$4,45/kg sinds zeevervoerders op grote schaal omleidingsaankondigingen deden,
wat mogelijk een weerspiegeling is van een toename van de vraag naar
luchtvracht als vervanging van transport over het water”, aldus Levine.
Brian Bourke, Chief
Growth Officer van SEKO Logistics, zegt dat de ernst van de impact van de Rode
Zee op de mondiale toeleveringsketen allemaal afhangt van de tijdsduur van de
omleiding.
“Elke dag dat dit
doorgaat escaleert het, te beginnen met Europa en vervolgens aan de oostkust
van de VS zul je meer conversie zien van zeevracht naar luchtvracht”, aldus
Bourke. “Te beginnen met goederen met een hogere waarde, zoals
consumentenelektronica, hoogwaardige consumentenproducten en modekleding. Dit
komt door de langere doorlooptijden die de voorraadkosten en het werkkapitaal
zullen verhogen, wat de hogere kosten rechtvaardigt om goederen veel sneller te
verplaatsen.”
In een advies aan
klanten schreef rederij HMM: “Gezien de ingewikkelde aard van de huidige
omstandigheden staat HMM voor de beslissing om een wachtperiode van onbepaalde
duur in te voeren of alternatieve routes met extra kosten te verkennen.”