Prijspieken voor luchtvrachttransport als gevolg van de problemen in de Rode Zee

De problemen in de Rode Zee met de Houthi-rebellen kunnen grote gevolgen hebben voor het wereldwijd transport en dat niet alleen voor het vervoer over water.

Amerikaanse verladers hebben verschillende opties voor oceaanroutes, maar Europese verladers niet. Europa is sterk afhankelijk van de Suez. De omleiding voor Europees transport heeft een langere transittijd dan de Verenigde Staten en als gevolg daarvan kijken Europese verladers naar de lucht om hun producten te verplaatsen.

De dagtarieven van Air Index voor zendingen van China naar Noord-Europa zijn sinds eind november fors gestegen. Judah Levine, hoofd onderzoek van Freightos, zei daarover het volgende: “Vorige week zijn die tarieven met 13% gestegen van $3,95/kg naar $4,45/kg sinds zeevervoerders op grote schaal omleidingsaankondigingen deden, wat mogelijk een weerspiegeling is van een toename van de vraag naar luchtvracht als vervanging van transport over het water”, aldus Levine.

Brian Bourke, Chief Growth Officer van SEKO Logistics, zegt dat de ernst van de impact van de Rode Zee op de mondiale toeleveringsketen allemaal afhangt van de tijdsduur van de omleiding.

“Elke dag dat dit doorgaat escaleert het, te beginnen met Europa en vervolgens aan de oostkust van de VS zul je meer conversie zien van zeevracht naar luchtvracht”, aldus Bourke. “Te beginnen met goederen met een hogere waarde, zoals consumentenelektronica, hoogwaardige consumentenproducten en modekleding. Dit komt door de langere doorlooptijden die de voorraadkosten en het werkkapitaal zullen verhogen, wat de hogere kosten rechtvaardigt om goederen veel sneller te verplaatsen.”

In een advies aan klanten schreef rederij HMM: “Gezien de ingewikkelde aard van de huidige omstandigheden staat HMM voor de beslissing om een wachtperiode van onbepaalde duur in te voeren of alternatieve routes met extra kosten te verkennen.”

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *