Distributiegroep Costco
ziet nog steeds een onverzadigbare honger naar fysiek goud en zilver zien, waardoor
de markt voor edelmetalen getransformeerd wordt.
Vorige week publiceerde
de Noord-Amerikaanse retailer zijn resultaten over het derde kwartaal van het
fiscale jaar, waarin een stijging van de netto-omzet met 9,1% werd aangekondigd
tot $57,39 miljard, vergeleken met $52,60 miljard vorig jaar.
Tegelijkertijd zei het
bedrijf dat het een stijging van 20,7% in de online verkopen zag.
“De totale groei
van de e-commerce-omzet in het kwartaal werd geleid door goud- en zilverstaven,
cadeaubonnen en apparaten”, vertelde Costco Chief Financial Officer Gary
Millerchip donderdag aan investeerders in een conference call.
Millerchip gaf geen
verder inzicht in de verkoop van ongemunt goud en zilver. De
edelmetaalstrategie van Costco lijkt zich echter te ontwikkelen in lijn met de
verwachtingen van analisten.
In een rapport dat in
april werd gepubliceerd, speculeerden analisten van Wells Fargo dat de verkoop
van Costco’s ongemunt goud de winstgroei zou stimuleren, aangezien het bedrijf
wereldwijd de krantenkoppen haalt.
De aandelenanalisten
zeiden dat ze schatten dat Costco elke maand tussen de $100 en $200 miljoen aan
edelmetalen verkoopt.
De analisten merkten
ook op dat hoewel de verkoop van edelmetalen de online verkoop stimuleert, deze
waarschijnlijk niet veel toevoegt aan de bedrijfsresultaten.
“Het bedrijf prijst het
product aantrekkelijk en biedt leden goud tegen ongeveer 2% boven de spotprijs,
gevolgd door een cashback-beloning van 2% voor prioritaire leden en nog eens 2%
cashback voor degenen die kopen met de Citi-bankkaart. Dat gezegd hebbende,
duiden de prijzen op dat niveau en de verzendkosten erop dat het op zijn best
een bedrijf met een zeer lage winst is”, aldus de analisten.
Sommige analisten
hebben gezegd dat de goudverkopen van Costco niet verrassend zijn, aangezien de
hardnekkige inflatie veel particuliere consumenten ertoe aanzet manieren te
vinden om hun koopkracht te beschermen.
Andere analisten denken
echter dat het fenomeen Costco een nieuw bepalend moment voor de goudmarkt zou
kunnen zijn. In een commentaar dat eind april werd gepubliceerd, vroeg Nicky
Shiels, hoofd Research & Metals Strategy bij MKS PAMP, zich af of de
verkopen van Costco zouden kunnen leiden tot dezelfde soort vraag die ontstond
toen door goud gedekte, op de beurs verhandelde ETF fondsen werden
geïntroduceerd. Is dit inderdaad het geval, dan kan dit de goudprijs nog fors
hoger sturen.