Ook Costco signaleert grote interesse voor goud en zilver

Distributiegroep Costco ziet nog steeds een onverzadigbare honger naar fysiek goud en zilver zien, waardoor de markt voor edelmetalen getransformeerd wordt.

Vorige week publiceerde de Noord-Amerikaanse retailer zijn resultaten over het derde kwartaal van het fiscale jaar, waarin een stijging van de netto-omzet met 9,1% werd aangekondigd tot $57,39 miljard, vergeleken met $52,60 miljard vorig jaar.

Tegelijkertijd zei het bedrijf dat het een stijging van 20,7% in de online verkopen zag.

“De totale groei van de e-commerce-omzet in het kwartaal werd geleid door goud- en zilverstaven, cadeaubonnen en apparaten”, vertelde Costco Chief Financial Officer Gary Millerchip donderdag aan investeerders in een conference call.

Millerchip gaf geen verder inzicht in de verkoop van ongemunt goud en zilver. De edelmetaalstrategie van Costco lijkt zich echter te ontwikkelen in lijn met de verwachtingen van analisten.

In een rapport dat in april werd gepubliceerd, speculeerden analisten van Wells Fargo dat de verkoop van Costco’s ongemunt goud de winstgroei zou stimuleren, aangezien het bedrijf wereldwijd de krantenkoppen haalt.

De aandelenanalisten zeiden dat ze schatten dat Costco elke maand tussen de $100 en $200 miljoen aan edelmetalen verkoopt.

De analisten merkten ook op dat hoewel de verkoop van edelmetalen de online verkoop stimuleert, deze waarschijnlijk niet veel toevoegt aan de bedrijfsresultaten.

“Het bedrijf prijst het product aantrekkelijk en biedt leden goud tegen ongeveer 2% boven de spotprijs, gevolgd door een cashback-beloning van 2% voor prioritaire leden en nog eens 2% cashback voor degenen die kopen met de Citi-bankkaart. Dat gezegd hebbende, duiden de prijzen op dat niveau en de verzendkosten erop dat het op zijn best een bedrijf met een zeer lage winst is”, aldus de analisten.

Sommige analisten hebben gezegd dat de goudverkopen van Costco niet verrassend zijn, aangezien de hardnekkige inflatie veel particuliere consumenten ertoe aanzet manieren te vinden om hun koopkracht te beschermen.

Andere analisten denken echter dat het fenomeen Costco een nieuw bepalend moment voor de goudmarkt zou kunnen zijn. In een commentaar dat eind april werd gepubliceerd, vroeg Nicky Shiels, hoofd Research & Metals Strategy bij MKS PAMP, zich af of de verkopen van Costco zouden kunnen leiden tot dezelfde soort vraag die ontstond toen door goud gedekte, op de beurs verhandelde ETF fondsen werden geïntroduceerd. Is dit inderdaad het geval, dan kan dit de goudprijs nog fors hoger sturen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *