Zilver is opnieuw in zwang onder de Europese haute
couture modehuizen. Het Silver Institute stelt vast dat zilver een belangrijk
mode -accessoire is geworden bij de retailers, wat de vraag en de prijzen in
2023 zou moeten blijven ondersteunen.
Volgens modecommentatoren gaf de Paris Fashion Week dit
jaar veel unieke gemengde metaal-, gouden- en zilveren sieraden te zien.
Volgens freelance modejournalist Milena Lazazzera
hebben enkele van de grootste namen in sieraden een “cultstatus”
gecreëerd voor hun tweekleurige stukken.
Een van de meest exclusieve juweliersmerken van
Italië, Bucelllati, combineerde goud, zilver en wit goud in zijn Ramage
-collectie.
“Zilver voegt kostbare nuances toe aan sieraden,
daar is iedereen het over eens,” vertelde Andrea Buccellati, de in Milaan
gevestigde creatieve directeur, aan Lazazzera in een interview.
Ondertussen zei de Italiaanse sieradenontwerper Bea
Bongiasca dat goud en zilver samen heel wat opwinding toevoegen aan de
juwelencollecties, er mag zelfs van een heuse trend worden gesproken.
“Ten eerste gebruikte ik zilver in mijn creaties
omdat ik wilde dat mijn sieraden licht waren – en zilver is lichter dan goud.
Ten tweede, met een stuk dat half goud is, half zilver, kan ik de prijs
toegankelijker houden,” zei ze in het interview.
Het succes van Silver in Paris Fashion Week komt als
het Silver Institute een grote vraag sieraden tot 2023 ziet, waarbij zelfs de records
van 2022 gebroken zouden kunnen worden. Toch zal de vraag niet overal even
groot zijn.
Het Silver Institute zei dat het de wereldwijde vraag sieraden
niettemin met 10% ziet dalen, omdat de Indiase markt in 2023
“normaliseert”.
Het Silver Institute zei dat het ook een zwakkere
vraag in de VS ziet vanwege de groeiende bezorgdheid over de economie.
“In de VS kan dit jaar een bescheiden dip in
consumptie optreden als gevolg van economische problemen en genormaliseerde
uitgaven voor reizen,” zeiden de analisten.
“Retailers zeiden dat hun verkoop van zilveren
sieraden als percentage van hun totale omzet van sieraden gemiddeld 28% van hun
eenheidsvolume bedroeg en 19% van hun dollarvolume”, aldus het rapport. Dat zijn percentages die niet onderschat mogen
worden.
Uit het onderzoek blijkt dat de zilveren markt ook een
jonger publiek aantrekt. Volgens de sector zijn 52% van de kopers van zilveren
consumenten tussen de 20 en 40 jaar oud. De tweede grootste consumentengroep,
die 17% van de totale omzet vertegenwoordigt, is die jonger dan 20 jaar oud.
“88% van de retailers is optimistisch dat de
omzetgroei van de zilveren sieraden de komende jaren zal doorgaan; 46% zei zelfs
dat ze erg optimistisch waren”, aldus het rapport.
In 2022 vertegenwoordigde de vraag naar sieraden
ongeveer 29% van de wereldwijde zilveren markt.