Het voornemen van de EU
om de verkoop van nieuwe benzine- en dieselauto’s en bestelwagens vanaf 2035 te
verbieden, vormt een duidelijk risico voor de Europese autofabrikanten, die
waarschijnlijk de dreigende EV-prijzenoorlog tegen hun Chinese concurrenten
zullen verliezen, waarschuwde BMW-voorzitter Oliver Zipse.
De directeur zei dat
BMW in een betere positie verkeert om te concurreren met de Chinese
fabrikanten, waarvan de meeste zich richten op kopers van goedkopere en
kleinere elektrische voertuigen.
Maar toch ziet het er
allemaal niet goed uit: “Het marktsegment voor basisauto’s zal verdwijnen of
zal toch alleszins niet meer door Europese fabrikanten worden ingevuld”,
vertelde Zipse aan FT.
De lidstaten van de
Europese Unie hebben in maart een emissieverordening goedgekeurd op grond
waarvan het blok in 2035 de verkoop van nieuwe CO2-uitstotende auto’s en
bestelwagens zal beëindigen.
De nieuwe regels zijn
gericht op een reductie van de CO2-uitstoot van 55% voor nieuwe auto’s en 50%
voor nieuwe bestelwagens tussen 2030 en 2034 vergeleken met het niveau van
2021, evenals een reductie van de CO2-uitstoot van 100% voor zowel nieuwe
auto’s als bestelwagens vanaf 2035.
De historische deal
werd mogelijk gemaakt nadat Duitsland – de grootste economie, de grootste
automarkt en de grootste autofabrikant – een vrijstelling voor e-brandstoffen
had aangevraagd en gekregen. Duitsland wilde dat de verkoop van nieuwe auto’s
met verbrandingsmotoren die op e-brandstoffen rijden ook na 2035 zou mogen doorgaan
en verkreeg die vrijstelling.
De inzinking van de
export van de Duitse auto-industrie naar China in het eerste kwartaal van 2023
zou het begin kunnen zijn van een nieuwe lange termijn trend van sterke
verstoring in de Duits-Chinese handel naarmate de Chinese EV-boom versnelt,
zeggen onderzoekers van het IW-instituut in Keulen zei in een rapport dat in
juni verscheen.
“Er lijken zich een
machtsverschuivingaf te spelen in de automobielsector, vooral met betrekking
tot het toenemende belang van China als exporteur van elektrische auto’s”,
schreven de auteurs van het rapport.