Sinds de mondiale
scheepvaart een piek bereikte tijdens de Covid-pandemie, heeft A.P.
Moller-Maersk gewaarschuwd voor een zware terugval op de markt voor
containervervoer.
Goldman Sachs voorspelt
nu op zijn beurt een langere en potentieel zware neergang voor de scheepvaartsector,
een dip die wel eens veel erger zou kunnen zijn dan tot dusver werd aangenomen.
“Wij zijn van
mening dat de marktverwachtingen nog steeds te positief zijn wat betreft de
diepte en de duur van de komende recessie in de scheepvaart”, zei
Goldman-analist Patrick Creuset.
Creuset zei dat zijn
fundamentele visie op de sector is dat de vrachttarieven en de inkomsten van de
bedrijven actief in de sector moeten blijven dalen. Deze reductie is
noodzakelijk totdat er voldoende financiële druk is om de dure tonnage
geleidelijk te zien verdwijnen.
“Zelfs na een verdere
daling van de tarieven in de afgelopen weken zien we nog geen teken van bewustwording:
de leveringen van nieuwe schepen bedragen ongeveer 1% van de mondiale vloot per
maand, wat zeer veel is. In november zal de actieve capaciteit opnieuw aanzienlijk
toenemen ten opzichte van oktober. Een situatie die op termijn onhoudbaar is.”
Creuset identificeerde
twee belangrijke verschillen in vergelijking met eerdere bearmarkten, die
zouden kunnen resulteren in een sterkere daling van de EBIT-marges:
De balansen van de
sector waren vroeger loodzwaar, waardoor de cashburn niet lang kon worden
volgehouden, terwijl de meeste maatschappijen deze keer miljarden dollars aan
contant geld aanhouden; ze zijn met andere woorden beter bestand tegen een
crisis.
De erosie van de
alliantiestructuren betekent dat vervoerders gestimuleerd worden om ervoor te
zorgen dat hun netwerk groot en sterk genoeg is om potentieel op eigen kracht
diensten te kunnen leveren. De sector is met andere woorden sterker dan enkele
jaren geleden.