Er is opschudding gaande in de technische ruimte, met
domino-effecten in de hele industrie. Een voorbeeld hiervan is het recente
reclamedebacle tijdens de inkomsten van Snap (NYSE:SNAP), dat de voorbode was
van de koersdalingen van Big Tech in de voorbije weken.
Hoewel de aandelen van het bedrijf niet langer
openbaar worden verhandeld, zou het feit dat Twitter vrijdag 4 november de
helft van zijn personeelsbestand heeft ontslagen een waarschuwingsschot gegeven
voor de boeg van beleggers in andere sociale mediaplatforms over wat er in de
niet zo verre toekomst zou kunnen gebeuren.
Meta Platforms (NASDAQ:META) plant op zijn beurt
grootschalige ontslagen, aldus de Wall Street Journal. De ontslagen zullen naar
verwachting gevolgen hebben voor vele duizenden werknemers van het meer dan
87.000 man sterke personeelsbestand van het bedrijf. De broeksriem werd al
geruime tijd aangehaald, waarbij Meta het personeel zelfs gebood om
niet-essentiële reizen te annuleren. De aandelen van META zijn de afgelopen
maand met 35% gedaald en met meer dan 70% YTD vanwege de massale uitgaven aan
de metaverse en bedreigingen voor de kernactiviteiten van het bedrijf op het
gebied van sociale media. De vrije kasstroom daalde met 98% in het derde
kwartaal.
Het valt nog te bezien of de ingrijpende wijzigingen
in het personeelsbestand bij Twitter uiteindelijk gevolgen zal hebben voor
Facebook, Instagram, Messenger of WhatsApp. Tot nu toe lijkt Chief Twit Elon
Musk veel maatregelen hic en nunc aan te kondigen en de recente tweetstorm wees
op aanvullende aanpassingen die in de maak kunnen zijn. Maar is Musk overhaast
te werk gegaan?
Bloomberg meldde dat Twitter contact zocht met
tientallen werknemers die hun baan zijn kwijtgeraakt en hen vroeg terug te
keren. Sommigen van degenen die gevraagd worden terug te komen, werden zogezegd
“per ongeluk ontslagen”, terwijl anderen “werden ontslagen
voordat het management besefte dat hun werk en ervaring nodig kunnen zijn om de
nieuwe functies te bouwen die Musk voor ogen heeft.”
De NYT suggereerde ook dat Twitter zijn $ 8 /
maand-model – voor blauwe vinkjes, minder advertenties, de mogelijkheid om
langere video’s te plaatsen en prioriteitsrangschikking voor kwaliteitsinhoud –
zou uitstellen tot na de tussentijdse verkiezingen. Zijn Meta en Twitter de
voorbode van nog meer onheil in de sector? Ook LinkedIn en Snap zijn op zoek
naar nieuwe inkomsten en we maken ons sterk dat de rest zal volgen.