De CEO van consumptiegoederengigant Unilever verklaarde
dinsdag dat de prijzen op korte termijn waarschijnlijk zullen blijven stijgen,
eraan toevoegend dat zijn bedrijf een draaiboek heeft ontwikkeld voor een periode
hoge inflatie dankzij de ervaringen opgedaan in landen als Argentinië en
Turkije.
In een gesprek met Joumanna Bercetche van CNBC op het
World Economic Forum in Davos, Zwitserland, vertelde Alan Jope hoe zijn bedrijf
zijn activiteiten aanstuurt in het huidige klimaat.
“De afgelopen 18 maanden hebben we een
buitengewone druk op de inputkosten gezien, gaande van petrochemische afgeleide
producten, landbouwproducten, energie, transport, logistiek en ga zo maar door,”
zo stelde Jope.
“Tot nu toe was de reactie van de consument relatief
gematigd, die consument toonde zich erg veerkrachtig maar dat zal niet
noodzakelijk zo te blijven.”, zei Jope.
“We zien het vooruitzicht van een hogere volume-elasticiteit
naarmate de energiekosten in de winter stijgen, het spaarniveau van de huishoudens
afneemt en dat laatste is een die buffer wegvalt als de prijzen blijven
stijgen”, zei hij.
Aan Jope werd ook gevraagd of hij enige ontspanning
voorspelde wat de inflatiedruk betreft. Zijn antwoord op deze vraag liet aan
duidelijkheid niets te wensen over: “Het is heel moeilijk om de toekomst
van de grondstoffenmarkten te voorspellen”, antwoordde hij. “Zelfs
als je druk uitoefent op de CEO’s van de grote oliemaatschappijen, blijveen ze
terughoudend zijn als het gaat om het geven van een vooruitblik op de
energieprijzen.”
Maar het management van Unilever is er zeker van dat
er meer inflatoire druk doorkomt als gevolg van hogere inputkosten.” “We
zitten op dit moment misschien rond piekinflatie, maar waarschijnlijk nog niet aan
piekprijzen”, vervolgde hij. “Er zitten nog hogere prijzen aan te komen,
maar het tempo van de prijsstijgingen heeft nu waarschijnlijk een hoogtepunt
bereikt.”